Fitch, Bangladeş’in ’B+’ notunu istikrarlı görünümle korudu
Investing.com — Fitch Ratings, Perşembe günü Bangladeş’in Uzun Vadeli Yabancı Para Cinsinden İhraççı Temerrüt Notu’nu (IDR) ’B+’ olarak teyit etti ve görünümü İstikrarlı olarak belirledi. Bu not, ılımlı düzeydeki devlet borcu, resmi dış finansmana erişim ile düşük devlet geliri-GSYİH oranı, önemli finansal sektör zayıflıkları ve düşük uluslararası rezervler gibi zorluklar arasındaki dengeyi yansıtıyor.
Bangladeş’in dış refinansman riskleri, yönetilebilir bir dış borç geri ödeme profili, makroekonomik istikrarı iyileştirmeye yönelik reformlardaki ilerleme ve bankacılık sektörü zayıflıklarını giderme çabaları sayesinde hafifletiliyor. Ülke, 2023’ten bu yana 42 aylık bir IMF programının parçası oldu. Bununla birlikte, yüksek iç siyasi belirsizlik, yüksek enflasyon ve küresel ticaret politikası belirsizlikleri nedeniyle riskler devam ediyor.
Ülke, sürünen parite sistemine geçiş, istikrarlı hazır giyim (RMG) ihracat performansı, daha düşük emtia fiyatları ve daha sınırlı döviz kuru baskıları nedeniyle döviz baskılarında hafifleme yaşadı. Geçen Temmuz’dan bu yana işçi dövizleri yaklaşık %28 arttı ve aynı dönemde RMG ihracatı yıllık bazda yaklaşık %10 büyüdü. Cari açığın, Haziran 2025’te sona eren mali yılda (MY25) GSYİH’nin %0,6’sına daralması, ithalatın normalleşmesiyle MY26’da GSYİH’nin %1,7’sine genişlemesi öngörülüyor.
Bangladeş’in uluslararası rezervleri, daha dar cari açık ve biraz daha yüksek para birimi esnekliğine rağmen, Ağustos 2024’ten bu yana yaklaşık 20-21 milyar dolar civarında istikrarlı seyretti. Rezervlerin hafifçe yükselmesi ve 2025-2026 döneminde ortalama 3,3 aylık cari dış ödemeleri karşılaması bekleniyor. Bu, 4,3 aylık ’B’ medyanının altında kalıyor. 2025’te rezervlerin %41’i olarak tahmin edilen yüksek dış finansman ihtiyaçları, dış ikili ve çok taraflı finansmana erişimle hafifletiliyor.
Bangladeş, Trump yönetiminin 90 günlük duraklamasından sonra yeni bir anlaşmaya varılmazsa ABD’den %37’lik karşılıklı tarife oranıyla karşı karşıya kalabilir. Daha yüksek tarifelerin doğrudan etkisi sınırlı olabilir, çünkü Bangladeş’in ABD’ye ihracatı GSYİH’nin sadece %2’sinden biraz az. Toplam RMG ihracatının yaklaşık %50’sini oluşturan AB, RMG için kilit pazar olmaya devam ediyor ve gümrüksüzdür. Yine de, ekonomi hala döngüsel politika tepkisi için sınırlı alan göz önüne alındığında küresel ticaretteki daha geniş bir yavaşlamadan risk altındadır.
GSYİH büyümesinin MY25 ve MY26’da sırasıyla %3,5 ve %4,0’a ulaşması bekleniyor. Bu, MY24’teki %4,2 ve MY23’teki %5,8’den düşük. Enflasyonu kontrol altına almak için politika faizi Ağustos 2024’ten bu yana 150 baz puan artırılarak %10’a çıkarıldı, ancak enflasyon hala %9,1 ile yüksek seyrediyor. Yıllık ortalama enflasyonun 2026’da %8 olması öngörülüyor, bu da öngörülen ’B’ medyanının iki katı.
Awami Ligi hükümetinin devrilmesinden sonra Ağustos 2024’te göreve başlayan geçici hükümet, kamu kurumlarının şeffaflığını, mali çerçeveyi ve yönetişimi iyileştirmek ve bankacılık sektörü zayıflıklarını gidermek için geniş kapsamlı reformlar başlattı. Seçimlerin 2026’nın ilk yarısında yapılması muhtemel. Politika ve reform sürekliliği belirsiz ve IMF programının ilerleyişini etkileyebilir.
Fitch, Bangladeş’in brüt devlet borcunun orta vadede GSYİH’nin yaklaşık %41’inde istikrar kazanmasını bekliyor. Bu, %52’lik ’B’ medyanının altında. Mali açığın, düşük harcamaların gelir açıklarını dengelemesiyle önümüzdeki iki yılda GSYİH’nin %4’ünün biraz altında istikrar kazanması öngörülüyor. Bununla birlikte, bankacılık sektöründen potansiyel koşullu yükümlülükler, devlete ait işletmelerin borçları ve daha yüksek borçlanma maliyetleri borç yörüngesine risk oluşturuyor.
Bankacılık sektörünün kredi metrikleri – varlık kalitesi, sermayeleşme ve yönetişim standartları – özellikle kamu sektörü bankaları için zayıf. Bankacılık sektörünün takipteki kredi oranı Aralık 2024 sonunda %20,2 iken, devlete ait bankaların oranı yaklaşık %42,8’di. Sektördeki zayıflıklar ele alındıkça bankacılık sektörü egemen için koşullu bir yükümlülük olabilir.
Bangladeş, hem Siyasi İstikrar ve Haklar hem de Hukukun Üstünlüğü, Kurumsal ve Düzenleyici Kalite ve Yolsuzlukla Mücadele için ’5’ ESG İlgililik Puanına sahip. Bu puanlar, Dünya Bankası Yönetişim Göstergelerinin (WBGI) Fitch’in özel Egemen Derecelendirme Modelinde sahip olduğu yüksek ağırlığı yansıtıyor. Bangladeş, siyasi sürece katılım haklarının zayıflığını, kurumsal kapasiteyi, hukukun üstünlüğünün eşitsiz uygulanmasını ve yüksek düzeyde yolsuzluğu yansıtan %23’lük yüzdelik dilimle düşük bir WBGI sıralamasına sahip.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.